Kwaliteit

ZIO vindt het belangrijk dat binnen de huisartsenzorg de patiënt te allen tijde mag vertrouwen op de juiste zorg, ongeacht de locatie waar deze zorg wordt geleverd. Een kritische houding en verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van het functioneren van de eigen organisatie en de zorg voor de patiënt is de basis voor een goede kwaliteit van zorg. Een goed ingericht kwaliteitsmanagementsysteem kan hierbij een belangrijke bijdrage leveren. Zo’n systeem maakt het mogelijk om enerzijds te voldoen aan wet- en regelgeving en landelijke richtlijnen met betrekking tot geleverde zorg. Anderzijds biedt het systeem de mogelijkheid om risico’s te beheersen en continu te werken aan kwaliteitsverbetering.

Enkele jaren geleden heeft ZIO in samenwerking met andere regionale zorggroepen HaZo24 ontwikkeld. Dit is een kwaliteitsmanagementsysteem dat is gebaseerd op de internationale norm NEN-EN 15224 Zorg en Welzijn. Inmiddels is een groot deel van de huisartsenpraktijken in de regio gecertificeerd volgens deze norm. Naast deze huisartsenpraktijken zijn ZIO zelf, de Huisartsenpost, Chronische Zorg en de Stadspoli gecertificeerd op basis van de HaZo24-norm. Enkele huisartsenpraktijken beschikken over een ander kwaliteitsmanagementsysteem.

Jaarlijks vindt er vanuit de organisatie bij alle deelnemers van HaZo24 een interne audit plaats, waarbij getoetst wordt of deze aan de norm voldoen. Daarnaast bezoekt een onafhankelijke certificerende instantie jaarlijks enkele praktijken en de overige bedrijfsonderdelen om toe te zien op naleving van de kwaliteitseisen conform de HaZo24-norm.

Klachtenregeling voor patiënten

ZIO streeft goede kwalitatieve zorg na. Desondanks kan het natuurlijk voorkomen dat u onvrede ervaart. 

Heeft u een klacht? 

Gezamenlijk doorlopen wij uw melding en start de kwaliteitsmedewerker een intern onderzoek op.  Waar mogelijk bieden wij een oplossing of ondernemen actie om dergelijke klachten in de toekomst te voorkomen. Wij streven ernaar binnen 8 weken een terugkoppeling te geven met betrekking tot de afhandeling van uw klacht en eventuele vervolgstappen. Uw klacht zal altijd vertrouwelijk worden behandeld en wordt voor de duur van 36 maanden bewaard.

Bent u niet tevreden met de uitkomst, dan kunt u zich alsnog wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE): www.skge.nl. Deze organisatie is bedoeld voor klachten over de zorg. Uw klacht wordt dan opnieuw beoordeeld, waarbij het oordeel van de SKGE uiteindelijk bindend is.

Als patiënt kunt u zich ook nog richten tot de landelijke beroepsorganisaties:

  • SKGE (Stichting klachten en geschillen eerstelijnszorg): het oordeel van SKGE is bindend. Deze organisatie is bedoeld voor klachten over de zorg van de huisartsenpraktijk, wanneer u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht in de praktijk.

  • Huis voor de Zorg: Bij deze organisatie kunt u zich informeren over uw rechten en plichten als patiënt.

  • Klachtenregeling KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie)

  • Klachtenregeling NVD (Nederlandse Vereniging van Diëtisten)

Scholing voor zorgprofessionals

Als zorgprofessional blijf je altijd leren. Daarom organiseert ZIO passende (na)scholingen voor o.a. huisartsen, praktijkondersteuners en  doktersassistenten in de regio Maastricht-Heuvelland.

De nascholing voor huisartsen wordt inhoudelijk afgestemd en geaccrediteerd door de Werkgroep Deskundigheidsbevordering Huisartsen (WDH).  De WDH bestaat uit huisartsen van de RHZ en specialisten van het MUMC+. Voor nascholing voor doktersassistenten en praktijkondersteuners zijn werkgroepen actief.