Er zijn drie vormen van incident melden. Klik op een van de opties aan de rechterkant om direct een melding te doen. Heb je behoefte aan enige toelichting, dan kun je die hieronder lezen. De kwaliteitscoördinator is beschikbaar om ondersteuning te bieden als daar behoefte aan is.
VIM meldingen in en rondom praktijken
Het melden van ongewenste gebeurtenissen of incidenten rondom zorgverlening is een mogelijkheid om inzicht te krijgen in wat speelt rondom de zorg voor de patiënt. Het voorkomen van ongewenste situaties die zich in meerdere praktijken voordoen én het herhaaldelijk voorkomen hiervan zijn belangrijk om in kaart te brengen.
Over de afhandeling van de melding willen we graag het volgende toelichten:
Meldingen worden door de VIM coördinator in behandeling genomen, besproken met RHZ bestuur en geregistreerd voor trendanalyse.
Wij adviseren u om te allen tijde met de zorgpartner waar de melding betrekking op heeft het gesprek aan te gaan.
Het registreren van de melding gebeurt ten behoeve van de trend ontdekking.
Om te voorkomen dat incidenten zich herhalen, worden hierop acties uitgezet.
Indien het een medisch inhoudelijke meldingen betreft over samenwerking met zorgpartners dan zal deze binnen ZIO doorgezet worden naar de juiste afdeling. In dit geval zal je een bericht ontvangen over de afhandeling van jouw melding. In de overige gevallen word de melding alleen geregistreerd, maar zal er geen individuele terugkoppeling plaats vinden.
Het uitvoeren van de verbetermaatregel kan soms langere tijd in beslag nemen, dit in verband met de overlegstructuren waarin de oplossing gezocht moet worden. Wij vragen je toch te blijven melden, hiermee maken we inzichtelijk hoe vaak een gebeurtenis plaatsvindt en kunnen we ook monitoren of de verbetermaatregelen op termijn effectief zijn.
Voor eventuele correspondentie raden wij u aan het nummer van de melding te registreren.
Jouw melding zal altijd vertrouwelijk worden behandeld en wordt voor de duur van 36 maanden bewaard.
Transmuraal meldpunt bij MUMC+ voor ketenpartners
Om de kwaliteit van de patiëntenzorg te verbeteren en samenwerking met ketenpartners te versterken, heeft het Maastricht UMC+ (MUMC+) per 9 mei 2025 een Transmuraal Meldpunt ingericht binnen de Huisartsenservicedesk (HSD). Dit meldpunt biedt ketenpartners zoals huisartsenpraktijken, apotheken en zorginstellingen een gestructureerde manier om incidenten en verbeterpunten in de zorgketen te melden. Het zogenaamde transmuraal incident melden (TIM). Daarnaast kunnen ook medewerkers van het MUMC+ meldingen maken over knelpunten in de samenwerking met ketenpartners.
Melding door MUMC+ over een ketenpartner
Ook medewerkers van het MUMC+ kunnen meldingen maken over knelpunten in de samenwerking met ketenpartners. Dit gebeurt via een intern meldformulier patiëntincidenten in het systeem Zenya. De incident melding wordt gedeeld met en beoordeeld door de ketenpartner, waarna een terugkoppeling gegeven wordt door de ketenpartner. Ook hier speelt de TIM-coördinator een centrale rol in de bewaking en opvolging van de incident melding.
Meer informatie
Wil je een melding maken of heb je vragen over de werkwijze? Kijk op Transmuraal incident melden | Maastricht UMC+ of neem contact op met één van de TIM-coördinatoren via transmuraalmeldpunt@mumc.nl of telefoonnummer 043-3874480.
Medische calamiteiten in de dagpraktijk
Een calamiteit is een ongewenste gebeurtenis die heeft geleid tot ernstige schade voor de patiënt of tot de dood. Een calamiteit moet binnen 3 werkdagen na constatering gemeld worden aan de inspectie.
Twijfel je of een gebeurtenis een calamiteit is? Je hoeft nog niet te melden bij de inspectie, maar je kunt wel altijd melden bij ZIO. Volg de gebeurtenis op in de reguliere vim-procedure van de praktijk en analyseer daar de gebeurtenis. Nadat je hebt geconcludeerd dat de gebeurtenis wel een calamiteit was, heb je 72 uur de tijd om de melding in te dienen. Indien een calamiteit niet tijdig gemeld is, bestaat het risico op een bestuurlijke boete. Daarom pleiten we voor “Bij twijfel, wel melden”.
Na de melding heb je 6 weken de tijd om de calamiteit te onderzoeken. ZIO kan je hierbij ondersteunen. De kwaliteitscoördinator ondersteunt dan bij het schrijven van het onderzoeksverslag en initieert een overleg met de calamiteitencommissie, waarna de calamiteit onderzocht wordt conform de prisma-methodiek.