Het Mentale Gezondheidsloket is er voor huisartsen en patiënten die vragen hebben over zorg rondom mentale gezondheid. Dit loket helpt bij het vinden van de juiste zorg en het regelen van afspraken. Het is de plek waar je als huisarts terecht kunt of waar je patiënten naartoe kunt verwijzen.

Wat doet het loket precies?

  • Verwijzingen ontvangen en verwerken
    Het loket ontvangt verwijzingen van huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Dit kunnen consultaties zijn, basiszorg of specialistische zorg. Samen met de patiënt wordt gezocht naar een passende zorgaanbieder

  • Afspraak regelen voor POH Kind en Jeugd
    Als er een verwijzing is voor de praktijkondersteuner (POH) Kind en Jeugd, zorgt het loket voor het plannen van de eerste afspraak

  • Verwijzingen doorsturen naar kleine GGZ-aanbieders
    Ook verwijzingen naar kleinere zorgaanbieders in de GGZ worden door het loket afgehandeld

  • Beheer van de sociale kaart
    Het loket houdt bij welke zorgaanbieders beschikbaar zijn en wat zij aanbieden. Dit helpt bij het maken van een goede keuze

Hoe werkt het?

  • Verwijzing via huisarts
    Als de huisarts al een zorgaanbieder heeft gekozen, wordt de verwijzing direct doorgestuurd. De patiënt krijgt een mail of brief met informatie over de afspraak

  • Samen kiezen met het loket
    Als de huisarts aangeeft dat de patiënt samen met het loket een keuze mag maken, neemt het loket binnen enkele werkdagen contact op

  • Zelf kiezen via Zorgnavigator
    Soms mag de patiënt zelf een keuze maken via de Zorgnavigator. In dat geval ontvangt de patiënt een mail met een link om voorkeuren aan te geven. Daarna regelt het loket de verwijzing