Ter verbetering van telefonische bereikbaarheid en verlaging tijdsdruk triagist doen pre-triage assistenten onder begeleiding de ‘ABCD-check’. Lees hier meer.
Reminder: vanaf 1 april 2022 is het project ‘Triage en ABCD-check’ ter verbetering telefonische bereikbaarheid en verlaging tijdsdruk triagist van start gegaan.
Vanaf 1 april 2022 zullen bij onze huisartsenpost op doordeweekse avonden een vijftiental tweedejaars studenten geneeskunde worden ingewerkt voor het project ‘Triage en ABCD-check’. Doel van het project is om onze telefonische bereikbaarheid te verbeteren en de tijdsdruk voor de triagist te verlagen.
De nieuwe medewerkers noemen we pre-triage assistent en uitbreiding van hun inzet naar de weekenden vindt in principe vanaf 1 juli plaats. De duur van het totale project bedraagt zes maanden.
De pre-triage assistenten gaan onder begeleiding van een ervaren triagist en de telefoonarts de ABCD-check doen om urgente zorgvragen te scheiden van minder urgente zorgvragen. Minder urgente zorgvragen krijgen zo snel mogelijk een terugbelafspraak.
Het uitvraagprotocol bestaat uit een ABCD- en informatiekaart met typische alarmsymptomen. Deze informatie is beschikbaar in het callcentrum. De studenten hebben inmiddels medisch inhoudelijke scholing gekregen over de ABCDE-methodiek, het uitvraagprotocol en hebben aan de hand van casuïstiek – gesprekken – geoefend.
Tijdens de avonddiensten zijn er twee pre-triage assistenten tussen 18.00 – 22.00 uur aanwezig om de telefonische pre-triage te doen en de NAW-gegevens te registreren. De (visite)coördinator van dienst, de telefoonarts en de beide pre-triage assistenten zitten aan hetzelfde bureaublok. Als de casus het toelaat, wordt een terugbelafspraak ingepland voor de triagist. Bij een hoog urgente zorgvraag wordt de patiënt doorverbonden met een triagist of eventueel de telefoonarts. Deze werkwijze heeft gevolgen voor het werkproces en zal regelmatig worden geëvalueerd.
Heeft u vragen over bovenstaande? Stel ze via de mail aan de organisatoren van het project, te weten Anneke Witjes, Jennifer van Nuil of Sanne Houben, allen te bereiken via s.houben@hapmaastricht.nl
Hartelijke groet,
Mw. drs. E.M.H. Posma, directeur-bestuurder
Debyelaan 25 | 6229 HX Maastricht | Postbus 5800 | 6202 AZ Maastricht 043 387 75 44 | hapmaastricht.nl | e.posma@hapmaastricht.nl